Автор або виробник |
Шевченко Тарас Григорович |
Назва | Александр Македонський виявляє довіру своєму лікареві Філіппу |
Частина / Номер | 1836 : Г-890 |
Походження | 1836 , С.-Петербург |
Музей, фонд |
Національний музей Тараса Шевченка |
Класифікація |
Графіка Малюнок |
Опис оригіналу |
На малюнку - інтер'єр просторої кімнати царя Македонії Александра Македонського, в якій троє вікон із овальними прорізами, між ними - колони. Біля середнього вікна на постаменті - статуя легіонера. По центру, у глибині, на подіумі стоїть ліжко з високою спинкою. На ліжку зображено хворого Александра Македонського, який одержавши записку з повідомленням про намір лікаря Філіппа отруїти його, не повірив цьому і, передавши записку Філіппові, випив його ліки. Над ліжком зі стелі спадає бордово-рожеве знамено з китицями. У правій руці Александра - чаша, лівою тримається за бильце ліжка, водночас підтримуючи на ногах біле покривало. Пильним поглядом він звернений до лисого чоловіка з бородою у синьо-блакитній накидці, що читає посеред кімнати сувій паперу. За його спиною у зеленій накидці стоїть воїн. Тут же, праворуч, від глядача, стоять двоє чоловіків, з оголеними торсами. Один із них виливає воду з амфори у великий чан, за ним - другий з амфорою на плечі. Ліворуч від Александра, в ногах, біля ліжка, спиною до глядача, стоїть чоловік у синій накидці, правою рукою вказує на читця. Ліворуч стоїть озброєний воїн. Сюжет 1830 р. був рекомендований Академією мистецтв для конкурсу на золоту медаль. Історичним джерелом при створені Шевченком малюнка могла бути книжка Квінта Курція "История об Александре Македонском", видана в Росії в кількох перекладах. У 1835-37 рр., оволодіваючи технікою побудови багатофігурної композиції, Т. Шевченко почав компонувати сюжетні малюнки на історичні теми. Вперше прокоментовано в 1932 р. О.П. Новицьким. Вперше малюнок згадано в 1886 р. з помилковою назвою "Смерть Сократа". Починаючи з 1911 р. його зміст пов'язується з епізодом із життя Александра Македонського. |
Надписи, підписи, клейма, печатки тощо | В лівому нижньому куті аквареллю підпис: «1836. Шевченко» |
Стан збереження та дефекти оригіналу |
Після реставрації стан збереження задовільний |
Склад / Комплект | Частин / аркушів / складових: 0 |
Фізичні характеристики |
259х357 мм |
Матеріал | папір, акварель, туш, перо |
Техніка | Малюнок |
Історія оригіналу |
Збирання/колекціонування : Зберігався у О.П.Боголюбова Збирання/колекціонування : Радіщенський музей в м. Саратові (№748) Збирання/колекціонування : Державна Третяковська галерея передала до Харківської картинної галереї у 1938 р. Збирання/колекціонування : ЮШ виставка (№299) Збирання/колекціонування : ЦМШ. з 1940 Збирання/колекціонування : ДМШ. з 1948 Збирання/колекціонування : Зберігався у О.П. Боголюбова. На звороті картону, на який до реставрації 1955 р. було наклеєно малюнок, містилась етикетка окантувальника з текстом: «10 et 12 Place Breda. P. Hombert Fil. Doreur sur Bois. Cadres Dares et Noire et Or. Specialie Denc adrem Надходження до фонду/колекції: ЦМШ, передача |
Мова тексту | Українська |
Бібліографія | 1. Т. Шевченко. Повне зібрання творів в 10-ти т. К., Т. 7, Кн. 1, с. 7, №6. 2. В. Анісов, Є. Середа. Літопис життя і творчості Т.Г. Шевченка, Х, 1959, с. 21. 3. Сборник материалов для истории Императорской С.-Петербургской Академии художеств за сто лет ее существования / Изданый под редакциею П.Н. Петрова. – СПб, 1865. – Ч. 2. – с. 251-252. 4. В.Анісов, Є.Середа. Від підмайстра до академіка. К., 1967, с. 9. 5. Державний музей Т.Г. Шевченка. Путівник. К., 1971, с. 22 |
Тип контента | Зображення |
Обсяг ресурсу |
1 files : 4.11 Mb |
Додаткові формати | |
Позначення типу ресурсу | Електронні графічні дані |
Примітки про ресурс | Cистемні вимоги: MS IE 8.0 або вищі; Opera 9.0 або вищі; Mozilla Firefox 3.0 Джерело назви: Назва з екрана |
URL сторінки з описом | https://collection.museumshevchenko.org.ua/documents/382 |
Дата онлайнової публікації | 2021-11-14 |
Виставки |
1939 Республіканська ювілейна Шевченківська Виставка, м. Київ, Українська Радянська Соціалістична Республіка, Академія наук УРСР 1968 Т. Шевченко. Життя і творчість, Дні культури Української РСР, м. Прага, Чехословаччина, Зали Празького Града, кін. травня – червень, липень 1964 Ювілейна Шевченківська виставка, м. Київ, Українська Радянська Соціалістична Республіка, приміщення ВДНГ, Київський державний музей російського мистецтва, виставкові зали Спілки художників України - Москва, Російська Радянська Федеративна Соціалістична Республіка, виставкова зала на Манежній площі 2021 Справжній Шевченко. Мистецька спадщина Шевченка, м. Івано-Франківськ, Україна, Музей мистецтв Прикарпаття, 23.10.21-30.11.21 |
Належність до цифрових колекцій |
Справжній Шевченко. Мистецька спадщина Шевченка. Івано-Франківськ. Музей мистецтв Прикарпаття. 26 жовтня - 21 листопада 2021 |
Об'єкт - вихідний об'єкт, який описується метаданими. Це може бути або фізичний об'єкт – оригінал (річ, картина, книга тощо) або цифровий. Для цифрових музейних колекцій це – оцифрований предмет з музейного фонду, предмет з фонду іншого зібрання, отриманий до певної експозиції, а також оцифрований оригінал або цифровий ресурс, доступний у глобальній мережі. Примітка. Правові аспекти розміщення об'єкту у цифровій колекції фіксуються у відповідних метаданих.
Оригінал – це фізичний предмет або аудіовізуальний ресурс, якій є оцифрованим для репрезентації у цифрових колекціях як окремий об'єкт.
Ресурс (веб ресурс) – це цифрова онлайнова репрезентація (подання) оригіналу як об'єкту цифрової колекції. Це комплекс інформаційних матеріалів, медіа типів ресурсів, метаданих та додаткової інформації, що стосується певного об'єкту цифрової колекції, має ідентичність, включаючи унікальну адресу ресурсу (URL) і доступний для використання у мережі.
Медіа типи – типи даних, які надаються через мережу Інтернет з застосуванням стандартів MIME і позначаються встановленими розширеннями файлів.
Lorem Ipsum - це текст-"риба", що використовується в друкарстві та дизайні. Lorem Ipsum є, фактично, стандартною "рибою" аж з XVI сторіччя, коли невідомий друкар взяв шрифтову гранку та склав на ній підбірку зразків шрифтів. "Риба" не тільки успішно пережила п'ять століть, але й прижилася в електронному верстуванні, залишаючись по суті незмінною. Вона популяризувалась в 60-их роках минулого сторіччя завдяки виданню зразків шрифтів Letraset, які містили уривки з Lorem Ipsum, і вдруге - нещодавно завдяки програмам комп'ютерного верстування на кшталт Aldus Pagemaker, які використовували різні версії Lorem Ipsum.
Об'єкт - вихідний об'єкт, який описується метаданими.
Це може бути або фізичний об'єкт – оригінал (річ, картина, книга тощо) або цифровий.
Для цифрових музейних колекцій це – оцифрований предмет з музейного фонду, предмет з фонду іншого зібрання,
отриманий до певної експозиції, а також оцифрований оригінал або цифровий ресурс, доступний у глобальній мережі.
Примітка. Правові аспекти розміщення об'єкту у цифровій колекції фіксуються у відповідних метаданих.
Оригінал – це фізичний предмет або аудіовізуальний ресурс, якій є оцифрованим для репрезентації у цифрових колекціях як окремий об'єкт.
Ресурс (веб ресурс) – це цифрова онлайнова репрезентація (подання) оригіналу як об'єкту цифрової колекції. Це комплекс інформаційних матеріалів, медіа типів ресурсів, метаданих та додаткової інформації, що стосується певного об'єкту цифрової колекції, має ідентичність, включаючи унікальну адресу ресурсу (URL) і доступний для використання у мережі.
Медіа типи – типи даних, які надаються через мережу Інтернет з застосуванням стандартів MIME і позначаються встановленими розширеннями файлів.